Frågor & svar
Här samlar vi vanliga frågor om framkallning och andra produkter, hoppas du hittar det svar du söker.Q: Framkallar ni engångskameror?
A: Ja! I din engångskamera sitter en vanlig filmrulle, så det går lika bra att lämna in din engångskamera som dina andra analoga filmer för framkallning hos oss. Vi har olika alternativ, vanligast är att man önskar antingen fysiska bilder, digitala på länk till din mail eller både och. Läs mer om lite tips och trix när ni använder engångskamera.
Q: Jag ska framkalla en rulle film/engångskamera och jag förstår inte riktigt er prislista, kan ni förklara?
A: Du kan då välja att:
1. Endast famkalla din film, vi kallar det just endast framkallning – då får du bara dina negativ framkallade, inga digitala biler eller fysiska pappersbilder. Detta alternativ brukar passa dem som skannar själva hemma.
2. Få din film / engångskamera framkallad och skannad – skanningspaket – då får du din film framkallad och skannad till digitala bilder som skickas via en nedladdningslänk till din mail, negativen hämtar du sedan i butiken.
3. Få din film / engångskamera framkallad till fysiska bilder – då får du din film framkallad samt fysiska bilder som du kommer och hämtar i vår butik.
4. Du kan välja att få både fysiska bilder och digitala bilder till ett förmånligt pris om du gör det vid inlämning.
Q: Var hittar jag samtliga priser?
A: Butiksprislista (gäller fr.o.m. 221201)
A: Önskar du veta vad det kostar att framkalla dina digitala bilder här online hittar du priser här (gäller fr.o.m. 221201)
Q: När är min order klar?
A: Det beror lite på vad du beställt. Har du beställt online finner du leveranstiden i din bekräftelse du fått per mail. Har du lämnat in i butiken står leveranstiden på ditt uthämtnings-kvitto (lappen du fick tillsammans med dit kvitto) vid inlämning. De flesta leveranstider hittar du under köpvillkor.
Q: Jag bor inte i Stockholm och mitt lokala fotolabb har stängt, kan OdenLab framkalla åt mig?
A: Självklart! Vi postar alla digitala beställningar över hela Sverige. Du kan även posta analoga beställning till oss, så postar vi tillbaka när det är klart. Betalning kan då ske via Swish eller faktura.
Q: Kan ni hjälpa mig att skanna alla mina gamla diabilder?
A: Absolut! Är det många diabilder kan du kika på våra skanningspaket, är det bara några stycken tittar du under enskilda skanningar. Bildfilerna väljer du sen att få antingen på USB eller på en länk till din mail (standard).
Q: Hur länge har ni öppet?
A: Du finner aktuella öppettider här.
Q: Finns det fler butiker?
A: Nej, idag finns vi endast vid Odenplan och på nätet.
Q: Hur levererar jag tunga filer?
A: Ska du beställa något riktigt stort (läs mer om stora format) och har en tung fil kan du lättast beställa via länk.
Q: Vad innebär automatisk korrigering?
A: Det är en specialanpassad “bildförbättrare” som gör dina bilder lite klarare. De lämpar sig väldigt bra för dina foton direkt från telefon eller kameran. Om du själv redigerar dina bilder är det bättre att välja utan autokorrigering. När du beställer produkter där olika mallar används (som canvas, kort och fotoböcker) heter korrigeringen Perfectly Clear och fungerar på samma sätt.
Saknar du fortfarande svar på din fråga är du välkommen att höra av dig på info@odenlab.se eller 08-790 50 00.