Frågor & svar

Här samlar vi vanliga frågor om framkallning och andra produkter, hoppas du hittar det svar du söker.

Frågor & svar allmänt

Q: Var hittar jag samtliga priser?
A: Butiksprislista (gäller fr.o.m. 221201)
A: Önskar du veta vad det kostar att framkalla dina digitala bilder här online hittar du priser här (gäller fr.o.m. 221201).

Q: Hur länge har ni öppet?
A: Du finner aktuella öppettider här.

Q: Finns det fler butiker?
A: Nej, idag finns vi endast vid Odenplan och online.

Q: Jag bor inte i Stockholm och mitt lokala fotolabb har stängt, kan OdenLab framkalla åt mig?
A: Självklart! Vi postar alla digitala beställningar över hela Sverige. Du kan även posta analoga beställning till oss, vi meddelar dig kostnad samt postar tillbaka när det är klart. Betalning kan då ske via Swish (att föredra) eller faktura (+40 kr faktureringsavgift).

Frågor & svar om analogt foto

Q: När är min beställning klar?
A: Om du beställt något i vår butik står leveranstiden på ditt orderkvitto (lappen du fick tillsammans med ditt betalkvitto) vid beställning. Denna lapp är viktig att du har kvar! Som standard har vi uthämtning av allt analogt runt kl. 17.00 (om inget annat angivits) på leveransdagen, du kan självklart kika förbi tidigare och chansa, ibland är det klart. Skanningar levereras vanligtvis mellan kl. 16-18 under dagen (innan kl.17 är ingen idé att ringa och fråga var dina bilder är). De flesta leveranstider hittar du under köpvillkor.

Q: Framkallar ni dia (E6)?
A: Nej, tyvärr vi framkallar inte E6 längre, det är endast några få labb i Sverige som fortfarande gör. Vi kan däremot framkalla din diarulle i vår c-41 som vänddia / cross processing. Vi skannar redan framkallad dia.

Q: Framkallar ni engångskameror?
A: Ja! I din engångskamera sitter en vanlig filmrulle, så det går lika bra att lämna in din engångskamera som dina andra analoga filmer för framkallning hos oss. Vi har olika alternativ, vanligast är att man önskar antingen fysiska bilder, digitala på länk till din mail eller både och. Läs mer om lite tips och trix när ni använder engångskamera.

Q: Jag ska framkalla en rulle film/engångskamera och jag förstår inte riktigt er prislista, kan ni förklara?
A: Du kan då välja att:
1. Endast famkalla din film, vi kallar det just endast framkallning – då får du bara dina negativ framkallade, inga digitala biler eller fysiska pappersbilder. Detta alternativ brukar passa dem som skannar själva hemma.
2. Få din film / engångskamera framkallad och skannad – skanningspaket – då får du din film framkallad och skannad till digitala bilder som skickas via en nedladdningslänk till din mail, negativen hämtar du sedan i butiken.
3. Få din film / engångskamera framkallad till fysiska bilder – då får du din film framkallad samt fysiska bilder som du kommer och hämtar i vår butik.
4. Du kan välja att få både fysiska bilder och digitala bilder till ett förmånligt pris om du gör det vid inlämning.

Q: Kan ni hjälpa mig att skanna alla mina gamla diabilder?
A: Absolut! Är det många diabilder kan du kika på våra skanningspaket, är det bara några stycken tittar du under enskilda skanningar. Bildfilerna väljer du sen att få antingen på USB (ta med en egen eller köp av oss) eller på en länk till din mail (standard).

Q: Vi har ett gammalt familjealbum som alla vi syskon skulle vilja ha, kan ni hjälpa oss med det?
A: Det kan vi hjälpa till med! Ett bra alternativ är att ni skannar in alla albumblad så att ni har det digitalt, så kan alla sedan göra vad de vill med detta. Antingen ha det digitalt som ett minne eller printa ut nya bilder igen.

Q: Varför är det viktigt att jag har kvar mitt orderkvitto – den långsmala handskrivna talongen?
A: Vi har inget digitalt ordersystem över våra analoga ordrar, utan ditt orderkvitto är det enda vi har att gå på för att hitta din order. Det innebär att vi inte lite snabbt kan slå upp din order på ditt namn i något ordersystem för att se var i processen den befinner sig. Så ta en bild på ditt orderkvitto om du tror att du kommer att tappa bort den samt för att se när din order kommer att vara klar.

Frågor & svar om digitalt foto / onlinebeställning

Q: När är min order klar?
A: Har du beställt online finner du leveranstiden i din bekräftelse du fått per mail.

Q: Jag förstår inte riktigt det här med format
A: Olika kameror tar bilder med olika proportionen. Digitala systemkameror tar oftast bilder med ett mer avlångt format (2:3), vilket är samma som klassiska småbildsnegativ. Mobiltelefoner och digitala kompaktkameror tar bilder i ett mer “knubbigt” format (4:3). Eller så har du själv kanske beskurit din bild till ett helt annat format, eller till en kvadratisk bild.

Q: Jag förstår inte om jag ska välja med eller utan autoanpassa?
A: Det är inte alltid som förhållandet mellan höjd och bredd på din bild stämmer överens med den pappersstorlek som du väljer. Det finns då två olika sätt för dig att göra detta på:

  • Du väljer att fylla ut hela papperet med din bild (detta görs såklart alltid proportioneligt), det kallas “Fill-in” och betyder att du väljer med autobeskärning, det är det bästa valet för dig som tycker det är viktigt att ha alla bilder i samma storlek och som inte själv vill skära till dem.
  • Du väljer att bilden ska passas in så att allt kommer med på papperet, det kallas fit-in och innebär att du väljer utan autobeskärning. Det kan innebära att du får vita kanter över och under bilden eller på sidorna. Detta alternativ är bra om det är superviktigt att ha med hela bilden och kan tänka dig att med sax eller kniv manuellt ta bort de eventuella vita kanterna.

Q: Vad innebär automatisk korrigering?
A: Det är en specialanpassad “bildförbättrare” som gör dina bilder lite klarare. Ungefär som ett förbättringsfilter. De lämpar sig väldigt bra för dina foton tagna med telefon eller kamera som du inte gjort något med, alltså inte lagt på några egna filter, redigerat osv. Om du själv redigerar dina bilder är det bättre att välja utan autokorrigering. När du beställer produkter där olika mallar används (som canvas, kort och fotoböcker) heter korrigeringen Perfectly Clear och fungerar på samma sätt.

Q: Hur levererar jag tunga filer?
A: Ska du beställa något riktigt stort (läs mer om stora format) och har en tung fil kan du lättast beställa via länk.

Saknar du fortfarande svar på din fråga är du välkommen att höra av dig på info@odenlab.se